Selecteer een pagina

E-mail marketing is een fantastische manier om het contact met je klanten te onderhouden en er terugkerende klanten of zelfs ambassadeurs van te maken. Van alle beschikbare marketing activiteiten is het nog steeds een van de meest effectieve methodes en met de juiste aanpak ook tegen een minimale investering.

Met social media is het een kwestie van geluk of je bericht gezien wordt of ongezien verloren gaat in de vele berichten op iemand zijn timeline. Een direct mailing via de post is erg persoonlijk, maar het is lastig om het resultaat te meten. Met e-mail marketing kan je precies bepalen op welk moment je klanten het bericht ontvangen en je bericht komt rechtstreeks binnen in hun persoonlijke omgeving, namelijk hun inbox.

Hoe je deze fantastische marketing tool optimaal kan inzetten lees je in  de volgende 5 tips die essentieel zijn als het aankomt op effectieve e-mail marketing campagnes.

 

1. Doelstelling e-mail marketing: Opbouwen relatie en niet spammen

Ben je overtuigd van de magie van e-mail marketing, wordt niet te enthousiast door berichten te sturen aan al je klanten. E-mail marketing heeft een slechte naam gekregen door spammers, die irrelevante of soms zelf meerdere berichten per dag sturen waar niemand op zit te wachten en meestal zonder toestemming van de ontvanger.

e-mail-marketing-campagne-spam

Wordt geen spammer. Investeer tijd in het segmenteren van je klanten (we komen hier straks op terug). Door te segmenteren kan je de inhoud van je e-mail aanpassen aan specifieke klantgroepen, zodat ze berichten ontvangen die aansluiten op hun interesse. Zorg verder dat het taalgebruik van je bericht aansluit bij je doelgroep en dat je altijd professioneel en vriendelijk blijft. Het doel is het opbouwen van een relatie met je klanten en dat lukt niet als je berichten alleen gaan over product aanbiedingen en hoe fantastisch je bedrijf is. Focus op het voordeel van de klant wanneer hij jouw product of dienst koopt of geef bijvoorbeeld tips hoe je jouw product of dienst beter kan gebruiken.

 

2. De kracht van Data

Met e-mail marketing heb je een krachtige tool in handen om data over je (potentiële) klanten te verzamelen en dit vervolgens te gebruiken om een relatie op te bouwen. Dit begint op het moment dat een klant zijn e-mailadres geeft. Deze eerste stap in de relatie is eigenlijk een enorme sprong, het geeft aan dat een klant meer van je wil horen en derhalve interesse heeft in je product of dienst. Door iets meer te vragen dan alleen het e-mailadres, kan het segmenteren beginnen en kan je deze gegevens gebruiken om relevante berichten te sturen.

Je kan deze data ook gebruiken om de e-mails te personaliseren. De meest voor de hand liggende methode is het toevoegen van de naam van de klant. Een e-mail met de aanhef “Beste Rutger” zal ik sneller lezen dan als er “Beste klant” staat. Een andere methode is bijvoorbeeld om iemand te feliciteren op zijn/haar verjaardag met een speciale aanbieding. Wees wel voorzichtig met het personaliseren door het gebruik van klantdata, als het te persoonlijk wordt kan het mensen ook weer afschrikken.

 

3. Besteed aandacht aan het ontwerp en de inhoud

Voordat je begint met het ontwerp en de inhoud van je mailing moet je eerst terug gaan naar punt één. Wat is het doel van je email campagne? Zorg dat je dit doel in je ontwerp en inhoud verwerkt en dat dit ook duidelijk wordt aan de ontvanger.

Om de aandacht te trekken en te zorgen dat je mailing wordt gelezen moet je een ontwerp en tekst hebben die aanspreek. Besteed extra veel aandacht aan het onderwerp. Dit is de eerste drempel die de ontvangen over moet om überhaupt de mail te openen. Maak je doelgroep nieuwsgierig zodat ze de mail openen. De headline en de eerste alinea moeten interessant genoeg zijn om verder te scrollen en de rest te lezen. Gebruik de eerste alinea bijvoorbeeld als een korte samenvatting van wat er nog meer in de nieuwsbrief te lezen is. Verwerk ook het doel van de mailing in de tekst en zorg dat de ontvanger gelijk actie kan ondernemen. Je kan de actie ook visueel maken door een call-to-action knop te gebruiken.

Zorg dat het doel van je mailing duidelijk is voor de ontvangen en dat deze ook gelijk actie kan ondernemen. Dit kan je doen met een call-to-action knop in je mailing. Dit zou een link kunnen zijn naar een pagina met je producten, een landingspagina met details over je dienstverlening of een blogbericht met interessante informatie voor de ontvanger. Zorg ervoor dat het duidelijk is voor de ontvanger dat je de mailing hebt gestuurd om hem/haar aan te moedigen om de betreffende pagina te bezoeken en dat deze pagina relevant is met betrekking tot je mail.

Een ander punt van aandacht bij het ontwerpen van je mailing zijn social media links. Zorg dat de ontvangen je bericht kan delen, dit is heel waardevol voor het bereiken van meer prospects. Daarnaast geeft het de ontvanger ook de gelegenheid om verder aan jullie relatie te bouwen door je ook op andere manieren te volgen. Een ander belangrijk punt is het bieden van een mogelijkheid om uit te schrijven voor de nieuwsbrief. Enerzijds is dit wettelijk verplicht, anderzijds maakt je hiermee duidelijk dat het ontvangen van jouw mailing de keuze van de ontvanger zelf is.

 

4. Leer van de resultaten

Het volgen van de resultaten van je mailing is het spannende onderdeel en het onderdeel waar je relevante data uit kan halen waarmee je het succes van de volgende mailing kan verbeteren. Bekijk hoeveel mensen je mailing hebben ontvangen, geopend en hoeveel clicks je hebt gehad op de call-to-action knop. Vergelijk deze gegevens met meerdere e-mail campagnes om de resultaten van je inspanningen te meten.

Met de betere email service providers, zoals MailChimp of Aweber, kan je nog meer details krijgen over het gedrag van de ontvanger. Je kan precies zien welke ontvanger op welke link heeft geklikt. Door wat tijd te steken in het analyseren van deze gegevens kan je interessante data verzamelen over de ontvanger en daarmee de relevantie en effectiviteit van je e-mail campagnes verhogen.

e-mail-marketing-campagne-analyse

Stel je hebt een reisbureau en je stuurt een mailing met informatie over campings, vakantiehuisjes en hotels. Als blijkt dat een deel van de ontvangers alleen op de call-to-action klikt die betrekking heeft op campings, dan is het niet zinvol om deze mensen een mailing te sturen die uitsluitend over hotels gaat. Wellicht is het interessanter om deze groep te segmenteren in een aparte mailinglijst specifiek voor campings. Meer relevantie voor de ontvangen en daardoor meer kans dat ze je mailings in de toekomst blijven openen en lezen. Je snapt dat de kans dat ze bij je (blijven) kopen ook groter wordt.

Het in beeld brengen van dit soort detail gegevens kost enige tijd, maar het is de investering zeker waard. Hoe meer je over je klanten weet hoe groter de kans dat je ze een aanbieding kan doen die ze graag van je kopen. Als je eenmaal segmenten hebt kan je deze ook weer verder segmenteren om nog relevanter te worden. Een concreet voorbeeld hiervan is de camping mailing lijst te gaan segmenteren naar land. Klikt iemand alleen op campings in Frankrijk, maak hier dan een nieuwe mailinglijst voor.

 

5. Testen, testen en nog eens testen!

Net als bij het analyseren van je resultaten is het belangrijk om te testen wat wel en wat niet werkt, daarnaast wil je ook graag weten wat super goed werkt. Je kan dit doen door zogenaamde A/B tests. Hiermee kan je in beeld krijgen welke aanbieding, e-mail ontwerp, landingspagina of onderwerp het beste resultaat oplevert.

e-mail-marketing-campagne-a-b-test

In een A/B test zorg je dat je dezelfde mailing verstuurd naar dezelfde doelgroep, alleen bij de helft van de ontvangers maak je één kleine aanpassing. Op deze manier kan je meten wat het effect is van deze aanpassing en of dit positief of negatief uitpakt.

Door te testen kan je er achter komen wat het beste werkt voor jouw merk en jouw doelgroep. Welk design werkt het best, wat is de beste tijd om de mailing te versturen, welke landingspagina geeft het beste resultaat en zo zijn er nog veel zaken die je kan optimaliseren om het meeste uit je mailing te halen.

 

Samenvattend

Het kost het nodige werk om e-mail campagnes te maken die opvallen en resultaat opleveren, maar als je het goed doet heb je een krachtige marketing tool in handen waarmee je je product of dienst kan promoten en belangrijker, een tool om een relatie op te bouwen met je klanten en ze beter te leren kennen.