Selecteer een pagina

6 redenen waarom je website geen omzet genereert

door | 8 jul 2015 | Marketing, Nieuws, Webdesign, Wordpress | 0 Reacties

Hoe herken je een websites die zijn beste tijd gehad heeft en waar moet je site allemaal aan voldoen om er nieuwe klanten mee aan kunnen te trekken. In dit artikel bespreken we 6 veel gemaakte fouten van website eigenaren. Laat jij ook omzet liggen? Lees snel het artikel om daar achter te komen.

 

1. Langzame website

Mannen met snelle auto pikken sneller vrouwen op (bewijs). Bedrijven met snelle websites pikken sneller klanten op.

Tijd is kostbaar en de gemiddelde bezoeker van jouw website heeft geen tijd om te wachten totdat de pagina eindelijk een keer geladen is. Het is zelfs zo dat 40% van de bezoekers je site verlaat als het laden meer dan 3 seconde duurt. De gemiddelde laadtijd van een website is 2 seconde, duurt het laden van jouw website langer, dan is het tijd om hier snel wat aan te doen.

%

van de bezoekers verwacht een maximale laadtijd van 2 seconde

%

van de bezoekers haakt af als het laden van de pagina langer dan 3 seconde duurt

Google is geobsedeerd door snelheid en je Google rank wordt mede bepaald door de snelheid van je site. Websites die snel laden staan hoger in de zoekresultaten dan website die langzamer laden, zelfs als de langzame website betere content heeft. Wil je hoger ranken in Google dan is een snelle website een must.

Wil je weten of je omzet misloopt door een trage site? Je kan in twee eenvoudige stappen testen of je website snel genoeg is:

Stap 1:
Bezoek Pingdom Speed test Tool. Vul je url in en kies eventueel onder “settings” de locatie waar je de snelheid wil testen. Heb je een site in het Nederlands kies dan voor Amsterdam. Vervolgens klik je op “Test Now”.

Stap 2:
Bekijk het resultaat. Onder “Load time” staat de laadtijd aangegeven. Is dit meer dan 2 seconde, dan is er werk aan de winkel.

2. Rommelige pagina’s met weinig witruimte

Witruimte of white space wordt ook wel negatieve ruimte genoemd. Witruimte is het een functioneel onderdeel van ieder grafisch ontwerp, zo ook van de pagina lay-out van een website. Alle niet-gebruikte ruimte op een pagina noem je witruimte. Witruimte kan uit iedere kleur of een foto bestaan.

Witruimte wordt gebruikt om de hoeveelheid tekst dat een bezoeker op zijn scherm ziet terug te brengen. Dit maakt het lezen gemakkelijker en de pagina overzichtelijker. Grote merken kennen de kracht van witruimte en passen dit veelvuldig toe om conversie op hun pagina’s te vergroten. De website van Apple is hier een mooi voorbeeld van:

Websites met weinig witruimte hebben vaak, door de overvloed aan afbeeldingen en tekst, last van lange laadtijden. Witruimte is dus niet alleen goed voor de gebruikerservaring, het is ook een manier om je site sneller te laten laden. Ziet jouw website er rommelig uit? Maakt het design van je site voldoende gebruik van witruimte om de aandacht van de bezoeker te focussen op zaken die belangrijk zijn? Is dit niet het geval, dan is er wederom werk aan de winkel.

3. Te veel kleurgebruik

Als het op verleiden aankomt, is een emotie losmaken het primaire doel. Kleuren zijn een sterk wapen om emoties los te maken. Kleuren kunnen je helpen bij het opbouwen van een herkenbaar merk. Iedere kleur heeft een ander effect op het handelen en de stemming van mensen. Met het gebruik van de juiste kleuren kan je een voorsprong opbouwen ten opzichte van de concurrentie, je boodschap effectiever overbrengen en een sterk merk opbouwen.

Geel

Warmte
Optimistisch
Energiek
Intelligent
Vriendelijk

Zwart

Krachtig
Elegant
Dood
Geheimzinnig
Formeel

Roze

Vrouwelijk
Zorgzaam
Vriendschap
Gevoelig
Schattig

Orange

Vrolijk
Innovatief
Jong
Creatief
Actief

Goud

Glamour
Luxe
Succesvol
Elegant
Kwaliteit

Blauw

Vertrouwen
Stabiel
Slim
Zelfverzekerd
Integer

Rood

Liefde
Gevaar
Urgentie
Opwinding
Krachtig

Wit

Fris
Minimalistisch
Onschuldig
Puur
Pefectie

Turquoise

Helderheid
Concentratie
Rustgevend
Verzorgend
Opmerkzaam

Paars

Creatief
Wijsheid
Luxe
Magie
Spiritueel

Grijs

Balans
Neutraal
Veiligheid
Autoriteit
Koud

Groen

Vreedzaam
Groei
Balans
Natuurlijk
Relaxt

Maak gebruik van kleuren die passen bij je merk. Een Ferrari is meestal rood omdat dat de kleur is waarvan ons hart sneller gaat kloppen en het straalt actie uit. De kleur rood voegt duidelijk iets toe aan de functie en het design van een Ferrari.

Doe onderzoek naar welke kleur goed aansluit bij je doelgroep. Ferrari’s verkopen op een roze website gaat niet werken, maar make-up voor tienermeisjes past wel heel goed bij roze. Gebruik nooit te veel kleuren, want dan gaat de kracht van kleur verloren.

4. Webdesign niet mobielvriendelijk

Mobiel gebruik zit in de lift. Naar verwachting zullen er in 2015 meer website bezocht worden vanaf een smartphone dan vanaf een desktop. Het aantal aankopen vanaf smartphones neemt aanzienlijk toe en de smartphone wordt steeds vaker gebruikt om prijzen te vergelijken tijdens het shoppen in fysieke winkels. Onderzoek laat zien dat 4 van de 5 consumenten een smartphone gebruikt voor het doen van aankopen.

%

van de smartphone gebruikers heeft een product of service gekocht vanaf hun smartphone

%

van deze smartphone shoppers heeft een aankoop gedaan in de afgelopen maand

De conversie bij mobiele gebruikers ligt veel hoger dan bij desktop of laptop gebruikers. Er zijn onderzoeken die aantonen dat het conversie percentage van smartphone gebruikers zelf 3 keer hoger is dan bij desktopgebruikers. Mensen die hun smartphone pakken om iets te zoeken hebben vaak een veel specifiekere zoekopdracht dan desktopgebruikers. Smartphone bezoekers zijn dus kopers!

Als dit allemaal nog niet genoeg is om je te overtuigen dat je website mobielvriendelijk of responsive moet zijn, dan is dit het wellicht: Mobielvriendelijkheid is een ranking factor voor Google. Dit betekend dat je zoekverkeer naar je site misloopt wanneer deze niet mobielvriendelijk is. Je loopt dus verkeer mis waarvan de conversie gemiddeld 3 x hoger is dan normaal!

Je kan checken of je website mobielvriendelijk is via Google’s Mobielvriendelijke test. Vul de url van je site in en klik op analyseer.

Wanneer je site mobielvriendelijk is zie je het volgende resultaat:

5. Slechte navigatie

Goede navigatie is essentieel om gebruikers hun weg te laten vinden naar de informatie die ze zoeken. Voor sites met veel informatie en verschillende pagina’s is het niet altijd eenvoudig om het navigeren op de site zo gemakkelijk mogelijk te maken.

De meest gemaakte fout is dat er teveel menu items in de menubalk staan. Dit is vooral ingewikkeld voor mensen die de site voor het eerst bezoeken. Door de overvloed aan links kunnen ze niet snel genoeg vinden wat ze zoeken en in veel gevallen zijn ze dan ook zo weer vertrokken.

weinig witruimte slechte navigatie

De beste manier om het overzichtelijk te houden is om het aantal menu item te minimaliseren. Probeer je te beperken tot 5 menu items en als het echt niet anders kan tot maximaal 7. Het is een kwestie van testen wat het beste werkt voor jouw doelgroep, maar probeer het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Een goed voorbeeld is de site van Scotch & Soda. Hier is het menu onderverdeeld in 6 items. Door met de muis over de menu items te gaan verschijnt het submenu om je keuze nog specifieker te maken. Ben je opzoek naar een heren jeans, dan kan je via een logische weg in één klik je jeans vinden.

overzichtelijke menu-structuur

Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat de menu items opvallen. Zorg voor een sterk contrast tussen de achtergrondkleur en de kleur van de menu items en geef de menu items voldoende ruimte. Ook hier is witruimte belangrijk.

6. Gratis website of Facebook

Om kosten te besparen starten veel mensen met een gratis site op bijvoorbeeld WordPress.com. Niet slim, je investeert veel tijd en energie in een site die niet je eigendom is en waar de mogelijkheden zeer beperkt zijn. Je kan de content op je WordPress.com site verhuizen naar een WordPress site onder een eigen url, maar de links e.d. die je hebt opgebouwd ben je dan kwijt.

Als je een serieus bedrijf wil opzetten zal je, naar mijn mening, je eigen domeinnaam moeten registeren en kiezen voor betrouwbare webhosting. Op de lange termijn zal je bedrijf hier voordeel bij hebben en sneller kunnen groeien.

Er zijn ook bedrijven die geen eigen site hebben en alleen online aanwezig zijn op social media. Sommige bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van Facebook om hun product of dienst te promoten en connectie te houden/maken met klanten/prospekts. Een uitstekende manier, maar met aanzienlijke risico. Ook hier investeer je veel tijd in een site die nooit jouw eigendom zal worden en waar de mogelijkheden beperkt zijn.

Daarnaast loop je ook het risico dat je pagina door een overtreding wordt verwijderd. Je zal niet de eerste zijn die door een onbewuste overtreding van het beleid zonder pardon zijn bedrijfspagina in rook ziet opgaan. Weg connectie met je klanten en fans. Met een eigen website kunnen deze mensen je altijd nog vinden. Social media is een uitstekende manier om met je klanten en prospekts te communiceren, maar gebruik dit wel al secundair platform.

Conclusie

Een snelle overzichtelijk website met een professionele uitstraling, waar bezoekers intuïtief van A naar B worden geleid en hun problemen worden opgelost. Dat zijn de kenmerken van websites die geld opleveren en nieuwe klanten genereren.

Laat jouw website het op één van bovenstaande punten afweten? Werk aan de winkel! De kans is groot dat je omzet misloopt en dat je huidige site je geld kost in plaats van oplevert.

Rutger Quispel

Rutger Quispel

Creatief Hoofd

Rutger is het creatieve hoofd van Quispmaster. Hij helpt bedrijven bij het formuleren en implementeren van een digitale strategie die bijdraagt aan het generen van nieuwe klanten, tevreden klanten en meer omzet. Mensen omschrijven hem als een creatief en oplossingsgericht persoon met een scherp oog voor het optimaliseren van processen, commercie en het verbeteren van de online presentatie.