Selecteer een pagina

Succesvol Webdesign Project: 60+ Vragen die je moet stellen voor je begint

door | 31 okt 2015 | Nieuws, Webdesign, Website Development, Wordpress | 0 Reacties

Het bouwen van een nieuwe website is een uitdagend project. Veel bedrijven onderschatten het werk dat verzet moet worden bij de voorbereiding en uitvoering van een webdesign project. Het ontwikkelen van een site kost veel tijd en gaat veel verder dat het creëren van een mooi plaatje. Je moet veel vragen beantwoorden alvorens je een succesvolle website kan gaan ontwikkelen.

Een goede webdesigner begint een webdesign project met heel veel vragen om inzicht te krijgen in jouw bedrijf, doelgroep, uitdagingen, kansen, doelstellingen, etc. Daarnaast zullen er veel vragen gesteld worden over een eventuele bestaande site en uiteraard de gewenste nieuwe site.

Op deze manier kost de voorbereiding veel tijd, maar dat leidt uiteindelijk tot een website die goed aansluit op de strategische doelstellingen van je bedrijf en daarmee tevreden klanten – voor jou en de webdesigner.

Voorbereiden voor een succesvol webdesign project

Welke vragen kan je verwachten? En welke informatie moet je verzamelen ter voorbereiding op het webdesign project? Onderstaand tref je een aantal vragen die ik met mijn klanten bespreek om de scope van het webdesign project zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen.

Marketing

  • Welke marketing methode zet je in of gebruikt je op dit moment?
  • Heb je een tagline of slogan?
  • Wat is je elevator pitch?
  • Heb je een missie en visie geformuleerd?
  • Wat onderscheidt je bedrijf van je concurrenten?
  • Wat zijn je grootste marketing uitdagingen in het algemeen?
  • Wat zijn je grootste uitdagingen als het aankomt op het genereren van gekwalificeerde leads?
  • Wat zijn je grootste uitdagingen als het aankomt op leads veranderen in klanten?
  • Zijn er korte- of lange termijn doelen die relevant kunnen voor het websitedesign?
  • Waar zitten de groei mogelijkheden voor je bedrijf in de komende jaren?

Product en Diensten

  • Hoe kan je jouw product(en) of dienst(en) in het kort omschrijven?
  • Zijn bepaalde producten/diensten geschikt voor verschillende type klanten?
  • Wat onderscheidt je product/dienst van je concurrenten?

Doelgroep

  • In welke regio of land(en) bevindt je doelgroep zich?
  • Wie zijn je klanten en beschik je over specifieke klantprofielen (Buyer Personas)?
  • Hebben je potentiële klanten specifieke vragen of behoefte die ze bespreken tijdens het sales proces?

Concurrentie

  • Welke bedrijven (noem er minimaal 3) beschouw je als benchmark binnen jouw marktgebied?
  • Wat maakt deze bedrijven uniek?
  • Welke elementen van deze bedrijven of hun website zou je terug willen zien in jouw website?

SEO

  • Wil je online gevonden worden?
  • Heb je hulp nodig met zoekmachine optimalisatie?
  • Beschik je over de kennis voor het bepalen van keywords en om deze te verwerken in de content van je nieuwe site?
  • Beschik je over kennis voor het analyseren van je content op het gebied van best practices ten aanzien van SEO?
  • Beschik je over de kennis voor het creeren van unieke meta titels en omschrijvingen voor je pagina’s en blog?
  • Heb je een Google Analytics account?
  • Heb je een Google Webmaster Tools en Bing Webmaster Tools account?
  • Welke zoekwoorden of zinnen zou je gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst?
  • Op welke zoektermen richten je concurrenten zich?
  • Op welke zoekwoorden of zinnen wil je dat jouw nieuwe website gevonden wordt?
  • Beschik je over content die deze zoekwoorden of zinnen bevat?
  • Wordt de huidige website gevonden op basis van deze zoekwoorden of zinnen?

Huidige Website

  • Wat doet je huidige website goed?
  • Wat doet je huidige website niet goed?
  • Wat bevalt je erg goed aan je huidige website?
  • Wat bevalt je erg slecht aan je huidige website?
  • Zijn er zaken op je huidige site die je absoluut niet terug wil zien op je nieuwe site?
  • Zijn er zaken op je huidige site die je absoluut terug wil zien op je nieuwe site?

Nieuwe Website

  • Wat is het hoofddoel van je nieuwe website?
  • Heeft je nieuwe website ook nog additionele doelen?
  • Welke functionele vereisten zijn gewenst op je nieuwe website?
  • Welke bedrijfsprocessen moeten ondersteund worden door de website?
  • Welke visuele elementen zijn gewenst op je nieuwe website?
  • Heb je voorkeuren ten aanzien van kleuren voor je nieuwe website?
  • Welke functionaliteit ten aanzien van social media dient geïntegreerd te worden in je nieuwe site.
  • Heb je een structuur en sitemap voor de nieuwe site?
  • Heb je een mogelijkheid om in te schrijven voor een nieuwsbrief nodig?
  • Heb je een blog/nieuws pagina nodig?
  • Je hebt responsive design nodig (dit was ooit een vraag en nu een opmerking)!
  • Is er iets dat je huidige site mist en wat je absoluut op je nieuwe site wil hebben?

Design voorkeur

  • Welke websites spreken je aan qua design (noem er minimaal 3)?
  • Wat spreek je precies aan in het design van deze website?

Werkgebied

  • Heb je meerdere vestigingen?
  • Welke regio bedien je per vestiging?
  • Bied je verschillende producten of diensten aan per vestiging/land?

Hosting

  • Wie is je huidige host?
  • Ben je tevreden over deze host?
  • Ondersteund je host WordPress?
  • Waar is je URL geregistreerd?

Project details

  • Wat is de gewenste datum voor de start van je webdesign project?
  • Wat is de gewenste datum voor het live gaan van je nieuwe site?
  • Wat is het project budget?
  • Wie is beslissingsbevoegd en eindverantwoordelijk voor het project?
  • Wie zijn er nog meer bij het project betrokken?

Aan te leveren content

  • Logo in hoge resolutie
  • Content voor alle pagina’s
  • Blog berichten
  • Literatuur en brochures
  • Verkoop presentaties
  • Case studies
  • Persberichten
  • Video’s en podcasts
  • Afbeeldingen
  • Testimonials/reviews
  • Artikelen
  • Events
  • Ander marketingmateriaal

Verrast door het grote aantal vragen?

Veel mensen wel. Het ontwikkelen van een (nieuwe) website wordt vaak onderschat. Toch is het verstandig om de nodige tijd te nemen en het aan te pakken als een serieus project. Veel bedrijven komen kort na het lanceren van een nieuwe website tot de conclusie dat essentiële zaken ontbreken. Zonde van de tijd en het geld!

Om goed te begrijpen wat er mis is met de huidige website en wat er nodig is om een succes te maken van de nieuwe website zal je eerst een deep-dive moeten maken in je bedrijf. Op deze manier kan je duidelijk definiëren waar de behoefte van zowel jouw klant als je bedrijf zit en dit resulteert uiteindelijk in een website die volledig aansluit bij je doelgroep en past binnen je strategie.

Heb je hulp nodig bij het realiseren van een succesvol webdesign project? Wij hebben ervaring met het ontwikkelen van data gedreven responsive WordPress websites die gericht zijn op conversie en je strategie maximaal ondersteunen. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Rutger Quispel

Rutger Quispel

Creatief Hoofd

Rutger is het creatieve hoofd van Quispmaster. Hij helpt bedrijven bij het formuleren en implementeren van een digitale strategie die bijdraagt aan het generen van nieuwe klanten, tevreden klanten en meer omzet. Mensen omschrijven hem als een creatief en oplossingsgericht persoon met een scherp oog voor het optimaliseren van processen, commercie en het verbeteren van de online presentatie.