Selecteer een pagina

Veel bedrijven hebben een mooie website laten maken en daar is gelijk alles mee gezegd. Een mooie website en een fantastisch product is een uitstekend begin. Nu nog zorgen dat potentiële klanten je site kunnen vinden.

Om beter gevonden te worden kan je internet marketing inzetten. Hoe je daar het meeste resultaat uit haalt bespreek ik in dit artikel. Let wel, onderstaand tref je de – naar mijn mening – beste internet marketing strategieën voor het promoten van je website in 2015.

 

1. Content Marketing

Content marketing is het creëren en delen van waardevolle gratis content voor het aantrekken en omzetten van prospects in klanten, en klanten in terugkerende klanten. Het type content dat je deelt is gerelateerd aan hetgeen je verkoopt. Je deelt je kennis, zodat mensen weten dat je kennis van zaken hebt en dit geeft vertrouwen om zaken met je te (blijven) doen.

content-marketing-blog-foto-video

Er zijn verschillende manieren om content marketing in te zetten, dit zijn de belangrijkste voor 2015:

Bloggen – Het schrijven van unieke (dus niet gekopieerde) content is het heden en de toekomst van online marketing. Schrijf geen verkoop verhalen, maar verhalen die gerelateerd zijn aan je product of dienst en die laten zien dat jij autoriteit bent in jouw vakgebied. Bloggen voor je bedrijf kent diverse voordelen en kan op termijn een substantiële bijdrage leveren aan het succes van je onderneming.

Foto/Infographics — Verschillende studies laten zien dat onze hersenen gemaakt zijn om visuele informatie te verwerken. We kunnen visuele informatie zelfs 60.000 x sneller verwerken dan tekst. De meeste mensen hebben niet veel tijd, dus als het kan, vertel je verhaal met foto’s of infographics.

Video – Hier geldt hetzelfde als voor foto’s, visueel verwerken mensen informatie beter en sneller. Als het mogelijk is om je verhaal te vertellen met video, maak hier dan gebruik van. Het wordt steeds makkelijker om video’s te maken van hoge kwaliteit. Met een telefoon kan je tegenwoordig al een prima video maken en bewerken. Door zelf je verhaal te vertellen kunnen mensen je ook zien of horen en dat maakt de boodschap persoonlijk.

 

2. Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

De laatste paar jaar zijn de algoritme van zoekmachine steeds geavanceerder geworden waardoor ze ons steeds beter voorschotelen waar we naar opzoek zijn. Er wordt niet meer alleen gekeken naar de content op de pagina, er wordt ook gekeken naar hoeveel mensen jouw content delen of ernaar linken en wat ze erover zeggen op sociale media.

zoekmachine-optimalisatie

Moderne SEO gaat daardoor niet meer alleen over de juiste keywords gebruiken, het gaat over het creëren van unieke content die zo waardevol is dat andere het willen promoten door ernaar te linken of te delen via social media. Content marketing is daardoor een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Daarnaast is het uiteraard nog steeds erg belangrijk dat je je site en al je pagina’s optimaliseert voor zoekmachines.

 

3. E-mail Marketing

Veel mensen vinden e-mail marketing ouderwets en richten hun pijlen liever op populaire kanalen als social media en mobiele marketing. De realiteit is dat e-mail marketing al jaren een van de best converterende online marketing methode is en dat zal voorlopig niet veranderen. Dankzij social media is het zelfs effectiever geworden.

email-marketing

Als je het nog niet gebruikt loop je omzet mis en zou je er nu gelijk mee moeten beginnen. Naast extra omzet kan het ook waardevolle kennis opleveren over je klanten en prospects. In mijn artikel “5 Tips voor effectieve e-mail marketing campagnes” heb je alvast de nodige informatie voorhanden om een vliegende start te maken.

 

4. Social Media Marketing

Het social media landschap is in 2015 nog net zo onstuimig als altijd. Facebook is nog altijd de grootste, al is de groei wel afgenomen. Twitter is voorbij gestreefd in het aantal actieve gebruikers door Instagram. Google+ groeit op de achtergrond gestaagd verder en begint een steeds beter platform te worden door integratie van andere Google services. Pinterest is erg populair onder vrouwelijke gebruikers en zoekt naarstig naar manieren om mannen ook aan te laten sluiten. LinkedIn is als business platform de grootste en heeft zich de laatste jaren in goede zin ontwikkeld.

WhatsApp is de grootste op het gebied van mobile messaging en dit is gelijk ook één van de snelst groeiende spelers in de markt. Een paar jaar geleden kende niemand Whatsapp en nu ben je ouderwets als je het niet gebruikt. Dit geeft goed aan hoe snel het social media landschap kan veranderen wanneer er een nieuwe speler opstaat die goed inspeelt op de behoefte of deze behoefte creëert.

social-media-marketing

Van welk platform je het beste gebruik kan maken is afhankelijk van je doelstelling en op welk platform je je doelgroep kan vinden. Wil je autoriteit worden binnen je vakgebied door specifieke kennis te delen, een relatie opbouwen met je doelgroep waardoor je “top of mind” bent, de interactie vergroten tussen jouw bedrijf en je doelgroep of service verlenen aan klanten via social media. Om al dit soort zaken voor elkaar te krijgen zul je tijd moeten investeren om een reputatie op te bouwen. Het is een kwestie van doorzetten, goede content blijven produceren en dit op de juiste manier delen met je doelgroep.

Om zorgvuldig te werken aan je online reputatie op social media kan je het beste werken met een contentkalender. Bepaal hoe vaak je actief wil zijn op social media en wat je gaat delen met je doelgroep. Dit geeft meer structuur en houvast om het opbouwen van je reputatie ook vol te houden.

 

Conclusie

Om meer uit je site te halen is het belangrijk om online marketing in te zetten. Zoals in dit artikel te lezen valt begint het bij content marketing. Goede content is de voedingsbodem voor zoekmachine optimalisatie, e-mail marketing en het opbouwen van een reputatie op social media. Wil je serieus werk maken van online marketing, werk dan eerst aan een goede strategie en planning voordat je gaat beginnen. Een online reputatie komt te voet en gaat te paard, het is een kwestie van doorzetten, leren van je fouten en goed luisteren naar je doelgroep.