Selecteer een pagina

Waarom zakelijke bloggen? De voordelen van bloggen voor je bedrijf

door | 13 okt 2015 | Bloggen, Marketing, Nieuws, Social Media | 0 Reacties

Zakelijk bloggen is een marketing strategie om je bedrijf online meer te laten opvallen. Maar wat kan je hiermee bereiken en op welke manier kan het een bijdrage leveren aan de groei van je onderneming? Waarom je zakelijk zou moeten bloggen en hoe dat meer nieuwe leads kan genereren kan je lezen in dit artikel.

1) Bloggen zorgt voor meer verkeer naar je site

De meeste websites bestaan uit een paar pagina’s (over ons, diensten, contact enz.). Die pagina’s worden over het algemeen niet vaak geupdate en zijn daardoor niet interessant om dagelijks te bezoeken voor de gemiddelde potentiële klant of lead. Google weet dat ook en daarom zal je site niet vaak in de zoekresultaten voorkomen.

Bloggen kan dit probleem oplossen. Ieder blogartikel dat je schrijft is een extra geïndexeerde pagina op je site, en daarmee een extra kans om gevonden te worden via de verschillende zoekmachines. Doordat er regelmatig pagina’s worden toegevoegd weten Google en andere zoekmachines dat je website actief is en zullen ze regelmatig checken of er nieuwe content aan je site is toegevoegd en je sneller en hoger in de zoekresultaten laten zien.

Ieder blogartikel is een nieuwe kans om verkeer te genereren via social media. Mensen die jouw artikelen delen via social media zetten de digitale mond-tot-mond reclame op gang om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een publiek dat jouw bedrijf nog niet kent. Je blogartikelen zijn ook een mooie manier om constant aanwezig te zijn via je eigen social media kanalen. Door je blogartikelen te delen via je eigen kanalen kan je waardevolle content delen met je fans en blijf je top of mind bij je volgers.

Zakelijk bloggen zorgt voor meer organisch verkeer naar je website via zoekmachines en social media.

2) Verander extra verkeer in extra leads

Wat is de beste manier om van extra verkeer dat je via je blog verkrijgt, extra leads te maken (traffic-to-lead conversie)? Het antwoord op deze vraag is relatief eenvoudig. Zoals iedere blogartikel een extra geïndexeerde pagina op je site is, is ieder artikel ook een nieuwe kans om nieuwe leads te genereren. Om deze kans zo groot mogelijk te maken zal je een call-to-action aan je artikel moeten toevoegen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan een gratis ebook, gratis webinar of een gratis trial van je product. Het gratis aanbod moet interessant genoeg zijn voor je potentiële lead om zijn of haar gegevens ervoor te geven.

Traffic-to-lead conversie is relatief eenvoudig en samengevat doorloopt je bezoeker de volgende stappen:

  1. Bezoeker komt op je site;
  2. Bezoeker ziet call-to-action met gratis aanbod;
  3. Bezoeker klikt op de call-to-action en komt op een landingspagina, op deze pagina vult de bezoeker een formulier in met hun informatie;
  4. Na het achterlaten van de gevraagde gegevens ontvangt de bezoeker het gratis aanbod.

Op deze manier kan je bezoekers veranderen in leads voor je verkoopteam. Ieder artikel dat je toevoegt aan je blog zou een call-to-action moeten hebben. Gebruik Google Analytics om bij te houden welk percentage van je nieuwe bezoekers gebruik maakt van je call-to-action en probeer dit langzaam te verbeteren.

Zakelijk bloggen in combinatie met een relevante call-to-action veranderd verkeer in leads.

3) Word een autoriteit in je niche of vakgebied

Een manier om een autoriteit te worden in je niche of vakgebied is je kennis delen via je zakelijke blog. Schrijf artikelen die veel voorkomende vragen en problemen oplossen waar je potentiële klanten mee worstelen. Hiermee laat je zien waar je kennis en passie ligt en help je andere bij het oplossen van hun problemen.

Een prospect die antwoorden vindt op zijn vraag of probleem via jouw zakelijke blog zal sneller iets bij je kopen. Je hebt ze al eerder geholpen via je blog en daarmee is de basis voor vertrouwen al gelegd. Door ze te helpen bij het beantwoorden van hun vragen en oplossen van hun problemen ben je top-of-mind en wie denk je dat ze zullen bellen als ze een specialist nodig hebben in jouw vakgebied?

Zakelijk bloggen maakt je een autoriteit en top-of-mind in je niche of vakgebied.

4) Het resultaat van bloggen werkt lang door

Slapend nieuwe leads genereren zonder daarvoor je portemonnee te trekken. Wie wil dat nou niet? Een zakelijke blog maakt dit mogelijk. Ieder artikel op je blog wordt geïndexeerd door zoekmachines en kan de komende dagen, weken, maanden en zelfs jaren verkeer gaan genereren.

De energie die je vandaag steekt in het schrijven van een artikel kan over een langere periode honderden of duizenden bezoekers en leads genereren voor je bedrijf. Ook al zie je niet onmiddellijk resultaat van je blog, op lange termijn kan het veel extra omzet opleveren.

Zakelijk blogger is een inbound marketing strategie en levert resultaat over lange termijn.

%

Bedrijven die bloggen hebben 55% meer website bezoekers

%

B2C bedrijven die bloggen genereren 88% meer leads

%

B2B bedrijven die bloggen genereren 67% meer leads

Samengevat: Bloggen is een effectieve low budget marketing strategie

Bloggen is een fantastische manier om een community te bouwen rondom je merk of niche en om mensen meer te betrekken bij je product of dienst. Een zakelijk blog kan een relevante bijdragen leveren aan de groei van je onderneming. Google zal van je houden en je vaker en hoger tonen in de zoekresultaten. Door een relevante call-to-action toe te voegen aan je artikelen kan je nieuwe leads creëren voor je verkoopteam. Mensen gaan je zien als een autoriteit in je vakgebied of niche en je bent top-of-mind op het moment dat ze een specialist in jouw vakgebied nodig hebben. Bloggen is een inbound marketing strategie met een lange termijn visie. Artikelen kunnen jaren nieuwe leads opleveren zonder dat je daarvoor extra inspanningen hoeft te leveren.

Rutger Quispel

Rutger Quispel

Creatief Hoofd

Rutger is het creatieve hoofd van Quispmaster. Hij helpt bedrijven bij het formuleren en implementeren van een digitale strategie die bijdraagt aan het generen van nieuwe klanten, tevreden klanten en meer omzet. Mensen omschrijven hem als een creatief en oplossingsgericht persoon met een scherp oog voor het optimaliseren van processen, commercie en het verbeteren van de online presentatie.